I Backspegeln!

Staffan Jonsson "i backspegeln"

Staffan har vart medlem i klubben sen tidernas begynnelse.....  eller i vart fall väldigt länge.
Han är nog den som i dagsläget vet mest om FMS och dess historia.
Den historian kommer han att dela med sig av till oss andra under rubriken " i backspegeln"

webbmaster


VIKTIGA ÅR I FINSPÅNGS MS 90-ÅRIGA HISTORIA.

1922 26 februari.
Klubben bildades av av 12 motorintresserade personer med Fabrikören Emil Edqvist som första ordförande.
Beslöts bildandet av en motorklubb. Kort och militäriskt fastslås på detta sätt i protokoll starten för en av landets äldsta och genom tiderna aktivaste motorklubbar, huvudsakligen inriktad på motorcykel verksamhet men där enligt särskilt beslut även bilintresserade var välkomna..

Den första tävlingen kördes på sommaren med sträckningen Finspång- Regna-Hällestads kyrka-Finspång - Lotorp, en bana på c:a 10 milStarten skedde i Finspong med 1 min mellanrum och kördes banan under full kappkörning utan mellanliggande kontroll till målet i Lotorp ,där samtliga voro inne i mycket god tid före sin uträknade idealtid- en del så pass tidigt ,att icke några kontrollanter syntes till trots att de startat
samtidigt med de tävlande och åkte direkt Stjärnvik till Lotorp.
Ett mindre pris var skänkt av hr Thor att tilldelas den som utfört den största prestationen under tävlingen. Priset tilldelades hr Edqvist.

Supé var därefter anordnad för medlemmarna å Lotorps Hotell.

1923
Ordnades den första isbanetävlingen på Bönern med stort publikintresse, man körde hastighetstävling på 500 m rakbana.
Första året var högsta hastigheten som uppnåddes 80 km/tim, året efter deltog Figge von Malmborg Norrköping och vann då på 99 km/tim.
Några år senare vann Yngve Eriksson på en Husqvarna på snabba 142 km/tim.


1937-1945
Liten verksamhet pga. Besvärliga ekonomiska förhållanden och andra världskriget med dess ransoneringar och brist på bränsle och däck.


1948
Började förberedelserna för att anordna en motocrossbana på Grosvadsområdet där idag finns Grosvads IP och stor villa bebyggelse.


1949
Kördes den första scrambletävlingen (dåvarande namnet på motocross) Söndagen den 4 september 1949.Tävlingsledare var Folkskolläraren Carl Thurén , 20 tävlande deltog på motorcyklar från BSA, Ariel, AJS, Monark mfl.
Karl "Sörping" Karlsson på en Matchless och Jan Engberg AJS var hemmaförarna som försvarade Finspångs MS färger.


1953
Kördes den första " Finspångsrundan" för bilar och motorcyklar den 18 april. Bana var 20 mil och kördes 1 varv för motorcyklar och 2 varv för bilar. Starten var förlagd till Östermalmsvägen vid Ekmanska skolan och första start var 19.00 med 3 min mellanrum. Anmälningsavgiften var 15 :-kronor för mc och 30 kronor för bilar. Tävlingen vanns av Allan Borgefors från SMK Östgöta i en Volkswagen 1200.

 

1954
Det året hade klubben förtroendet att köra årets final i SM i motocross på banan med deltagande av alla dåtida stjärnor Bill Nilsson, Sten "Storken" Lundin, Gunnar"Kycklingen "Eriksson.
Sörping var klubbens enda representant i SM på hemmabanan.
Bill Nilsson blev årets svenska mästare "Sörping" hamnade på 9: e plats.

1956 kördes den sista tävlingen då bebyggelsen i området tog överhand och det var svårt att hitta ett lämpligt område att bygga nytt på.

 

1955
Kördes "Finspångsrundan" första gången som SM-deltävling under tävlingsledning av Carl-Göran Kindbladh, tävlingen kördes som SM inte mindre än 7 ggr mellan 1955 och 1963 Harry " Sputnik" Källström van 3 ggr under dessa år.
Dag Pettersson som dominerade östgötsk rallysport på 60 och 70 talet är den som har flest antal segrar med 5 st.
Vår egen Anders Sunnerberg är den ende hemmaförare som kan ståta med en vinst i vår Jubileumsrunda 1982 när klubben fyllde 60 år.

Den icke vändbara markeingspilen som sedemera blev standard inom svensk bil och mc sport konstruerades av Helge Eriksson ingenjör på Stal AB och aktiv medlem under många år. En stor revolutionerande nyhet inom sporten.

 

1957
Klubben tillfrågas av KAK att arrangera en special sträcka till Svenska Rallyt till Midnattsolen.
Sträckan son användes var allmänna vägen mellan Boberg i Vånga och till Falla en krokig och delvis snabb grusväg.
Vid gården Lada fanns en svår vänsterkurva där dåtidens Saab stjärnor Carl-Magnus Skoog, Rolf Mellde och Erik " Karlsson på taket" åkte av vägen och slog runt på samma ställe. På den tiden varnade man inte varandra trots att man tillhörde samma tävlingsstall.

Ytterligare arrangerade man specialsträckor under flera år på vägen Kristinefors – Tybble.
samt sista året 1964 på härliga grusvägen Regnaholm – Övre Hävla bruk.


1960
!960 kördes en rallytävling för enbart damer på 4 specialsträckor runt Finspång med 14 deltagare.
Gun Svensson segrade i en Opel Rekord som var Kalle " Sörping" Karlssons normala tävlingsbil.
Tävlingen kördes u8nder 4 år och sista året vann Heizel Dahl i en Volvo PV sport.

 

1962
Torsdagsklubben blev en nyhet som lockade många ungdomar när FMS i den s.k motorvillan uppe på Högbyvägen hade öppet hus varje torsdag för alla intresserade. Hit kom varje gång mellan 50-60 ungdomar och fikade, åt korv och lyssnade på popmusik i trevlig miljö.
Motorvillan blev ett första försök till en ungdomsgård som Finspång saknade vid den tiden.

Många fortsatte och blev aktiva som förare och kartläsare samt inte minst funktionärer i klubben.

 

1962
Arrangerades en jubileumsutställning/mässa FMS (40 år)tillsammans med Finspångs AIK(25 år) på Ekmanska skolan och närliggande ytor bilar hushållsartiklar, boende och fritid med 20.000 besökare under 5 öppetdagar. Prins Bertil hedrade klubbarna med ett besök och eskorterades från kommungränsen av FMS enduroåkare iklädda vita overaller .

 

1966
1966 arrangerades det första Östgötarallyt. vi var 9 klubbar från början som körde 2- 3 sträckor vardera runt om i hela Östergötland, tävlingen kördes i januari , Stig Blomkvist SMK Örebro van i en Saab Sport med pappa Lennart som kartläsare.

Tävlingen har fram till 2011 körts 25 gånger varv det gällt SM –deltävling 21 gånger 2011 års segrare blev 20-årige Pontus Tideman SMK Eda i en Ford Fiesta S 2000.

Stig Blomkvist SMK Örebro har flest segrar genom åren / 4 st.

 

1972
2 september kördes den första motocrosstävlingen på Eliantorpsbanan premiär segrare blev Nils-Erik Österberg, från hemmaklubben på sin Husqvarna. Tävlingen gällde seriemotocross och det blev en succé med 2.000 åskådare på plats.

Banan hade under 1971 och våren –72 byggts ,helt på idéellt arbete med många sponsrade insatser med maskiner och material i den gamla grusgropen.

 

1974 4
Redan detta år fick klubben förtroendet att arrangera Junior SM i motocross ett arrangemang som gjorde att klassen på banan lyftes flera steg.
Per Granqvist från Huskvarna var det stora stjärnskottet som vann tävlingen och blev årets svenska juniormästare.

 

1982
En kall februaridag premiärkördes den nya flugan Stock Race, sedemera döptes grenen till Folkrace, på en specialgjord slinga inne i motocrossbanan. Tävlingen blev spännande och den goda översikten över banan gjorde att den stora publiken kunde följa varje kurva.

Premiärsegrare blev Janne Östberg Norrköpings MK Saab 99 efter hård kamp med Lasse"Ligarn"Gustavsson i också han i en Saab 99.

 

1991
Efter diskussioner med polisen och gatukontor samt cityföreningen lyckades man få tillstånd att köra det första Cityracet en lördag efter normal stängningstid i Finspångs absoluta centrum,
Start vid Bergslagstorget vidare Vallonvägen - Kalkugnsvägen förbi och runt Hotell De Geer sam åter till Bergslagstorget.
Segrare i premiärer blev Niclas Bergqvist från hemmaklubben i en Opel Ascona

Tävlingen är den enda i Sverige i sitt slag och kördes 2011 för 20:e gången i rad.

Den förare som tagit flest segrar genom åren är Göran Sandell Åtvidaberg MK.

 

2000
Under åren 2000 och framåt har klubben kört 5-10 arrangemang på 2 och 4 hjul varje år både i rally, folkrace, motocross och enduro.

 

2007
Finspångsrundan i Enduro kördes som en SM deltävling i enduro med start och mål vid Grosvadsskolan, tävlingen lockade många förare och kördes på stigar och småvägar i området runt Ruda –Vånga –Doverstorp och med ett gräsbaneprov på en äng nedanför skolan.

 

2008
Inleddes en serie med SM arrangemang på Eliantorpsbanan, hitills har vi kört 5 tävlingar i rad
Och blivit korade till bästa arrangör och bästa klubb i Sverige

 

2012
I år 2012 firar vi 3 jubileer samtidigt.
Klubben 90 år 26 februari 1922
Motocrossbanan 40 år 3 september 1972 premiärtävling.
Folkracetävling 30 år 14 februari 1982. premiärtävling